Розробки уроків




Конспект уроку 

Електролітична дисоціація кислот, основ,солей


Тема уроку:  Електролітична  дисоціація кислот, основ, солей у водних   розчинах.
Мета  уроку:
Навчальна: сприяти поглибленню знань учнів про електролітичну дисоціацію на прикладі розчинів кислот, основ і солей; формувати навички складання рівнянь дисоціації на прикладі розчинних кислот, основ, солей; пояснити, що зумовлює найважливіші властивості кислот і лугів;  уточнити визначення кислот, основ і солей у світлі  теорії електролітичної дисоціації;
виховна: сприяти вихованню культури праці, використовувати позитивний емоційний фон для підвищення інтересу учнів до вивчення предмету;
розвивальна: сприяти розвитку самостійності учнів, логічного мислення, пам'яті, уміння порівнювати, розвивати загально навчальні вміння та навички. 
Тип уроку:  комбінований, засвоєння вмінь і навичок.
Форми та методи  роботифронтальне опитування (хімічний диктант, гра «Хрестики нулики»), робота в парах, дискусія, моделювання ситуації, розповідь учителя, бесіда.  лабораторний дослід, самостійна робота.
Обладнання:таблиця „Розчинність кислот, основ і солей “,  реактиви: хлоридна кислота, розчини натрій гідроксиду, індикаторів( лакмусу, фенолфта-леїну,метилоранжу);презентація з теми.
Очікувані результати навчальних досягнень:  учень розпізнає, називає й дає визначення поняття  „електролітична дисоціація “; характеризує властивості речовин із погляду теорії електролітичної дисоціації; пише рівняння дисоціації кислот, основ, солей.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу 
ІІ. Перевірка домашнього завдання. 
 Завдання 1                                                                                                        
  Хімічний диктант  вам необхідно дати відповіді на запитання одним словом(слайд 1)


1.Позитивно заряджений електрод — анод
2.Негативно заряджений електрод —катод
3.Спрямований рух заряджених частинок — електричний струм                                                              
4.Позитивно заряджені частинки —катіони
5.Негативно заряджені частинки —аніони
6.Речовини, водні розчини або розплави яких проводять електричний струм —електроліти
7.Речовини, водні розчини або розплави яких не проводять електричний струм—неелектроліти
8.Процес розпаду електроліту на йони під час розчинення або розплавлення речовини —електролітична дисоціація.

 Завдання 2
Гра «Хрестики нулики» ( слайд 2)
Покажи виграшний шлях, що складається з речовин або розчинів, які не проводять електричний струм
                                                                                                                            
ІІ Актуалізація опорних знань:                                                                               
                                                                                                                      
А як ви гадаєте:Чому електроліти проводять електричний струм?
1.     Який тип зв'язку характерний для електролітів? Наведіть приклади.
2.      Який тип зв'язку характерний для неелектролітів
 ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
  Сьогодні на уроці ми розглянемо властивості основ, кислот і солей у водних розчинах із погляду теорії електролітичної дисоціації. Отже запишіть будь-ласка ,тему уроку  «Електролітична дисоціація кислот, основ, солей у воднихрозчинах (слайд3)                                                                                                                            

 ІV.Вивчення нового матеріалу
   Відкрийте будь ласка зошити для практичних робіт.
   Електролітична дисоціація кислот(слайд 4)

  Спостереження запишіть у зошити. Зробіть висновок, відповівши на  питання.   

1.Які індикатори можна використовувати для виявлення йонів Гідрогену в розчині?
2. Чому індикатори змінюють свій колір у розчині кислоти?
3. Яка заряджена частинка визначає зміну кольору індикатора?
Користуючись таблицею розчинності запишіть частинки, на які дисоціюють слідуючі кислоти:                                                                                            
       HCl↔H++Cl-
       HNO3↔H++NO3-                                           
 Як можна записати загальне рівняння дисоціації всіх кислот?  
HX           →     H+           +         X- 
молекула      катіон              аніон
кислоти        Гідрогену        кислотного залишку
 Яке визначення поняття «кислоти» можна зробити, виходячи з теорії електролітичної дисоціації.(слайд 5)

 Висновок1. Властивості кислот визначаються наявністю йонів Гідрогену, які     створюють кислотне середовище(слайд 6)


Електролітична дисоціація основ(слайд 7)

1. Як можна записати загальне рівняння дисоціації основ?( для лугів і розчиннихоснов).                                                                                                              
    МеОН      ↔     Ме+       +      ОН-
   молекула            катіон        гідроксид-
   основи               металу        йон
2.Яке визначення поняття «основи» можна зробити, виходячи з теорії електролітичної дисоціації (слайд 8)
Розповідь учителя.
У кальцій гідроксиді найбільш полярним є зв'язок між Кальцієм та Оксигеном, отже, у розчині саме він буде розриватися. Зв'язок між Гідрогеном і Оксигеном є слабкополярним (різниця електронегативностей невелика), отже, при дисоціації він розриватися не буде.
При дисоціації основ утворюються катіони металів і гідроксид-аніони. Рівняння електролітичної дисо­ціації основ виглядає так:
Са(ОН)2↔ Са2++2OH-.
1. Що є спільного у основ?(При дисоціації утворюються гідроксид-  йони).
Висновок 2. Властивості основ визначаються наявністю у розчин гідроксид- йонів,  які зумовлюють лужне середовище.(слайд 9)


 Дисоціація солей
1.     Яким загальним рівнянням можна записати дисоціацію солей?
МеХ    ↔        Ме+                 +         Х-
    молекула          катіон                 аніон
     солі                 металічного        кислотного
                             елемента              залишку                                          
 2.     Яке визначення солям можна дати з точки зору теорії електролітичної дисоціації ?(слайд 10)
V.Узагальнення й систематизація знань
Запис опорного конспекту  у зошиті:                         
Класи неорганічних сполук з погляду теорії електролітичної дисоціації.                                                              
Кислоти  ____________________  речовини, що дисоціюють _______
Основи______     із утворенням ____________________________
Солі______із.утворенням ________________________________                                                                                                                                             

Зміну кольору індикаторів зумовлюють:
Для кислот- катіони Гідрогену Н+
для основ – аніони гідроксид-йонів ОН-

VI.Підбиття підсумків уроку                                                        

VII.Домашнє завдання  (слайд 11)

 





Тема. Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції та явища, що їх
           супроводжують.
Мета:
Навчальна:  повторити й поглибити знання про фізичні та хімічні явища; з’ясувати їхні істотні відмінності; сформувати поняття про                                             хімічні реакції, визначити ознаки хімічних реакцій і умови їх   перебігу за експериментальними даними; розкрити значення хімічних реакцій у житті та побуті людини; формувати навички наводити приклади хімічних та фізичних явищ.
Виховна: сприяти вихованню культури праці, використовувати позитивний емоційний фон для підвищення інтересу учнів до вивчення предмету.
Розвивальна: сприяти розвитку самостійності учнів, логічного мислення, пам'яті, уміння порівнювати,  розвивати уявлення про перетворення речовин; виховувати допитливість та спостережливість; розвивати слухове сприйняття, збагачувати  хімічний словниковий запас і розвивати практичне  уміння ним користуватися; розвивати соціальну, інформаційну, комунікативну, навчальну компетентності.
Обладнання та реактиви: презентація до уроку «Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують»; ноутбук; мультимедійний проектор; екран; періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва; штатив із пробірками; пробіркотримач; спиртівка; сірники; скляна трубка; щипці; мідний дріт; крейда; хлоридна кислота; розчини барій хлориду, натрій сульфату, натрій гідроксиду, фенолфталеїну, купрум(ІІ) сульфату; кристалічний амоній хлорид; цинк.
Форми роботи: індивідуальне опитування; робота в парах;розповідь вчителя; демонстраційні досліди; виконання усних та письмових вправ.
Тип уроку: комбінований.
Форма уроку: комбінований урок з комп’ютерною підтримкою.
Хід уроку
І.Організаційний момент.
ІІ.Актуалізація опорних знань. ( Перевірка знань і вмінь )1.Чи вмієте ви читати хімічні формули? Зараз перевіримо. Що ж таке хімічна формула, на що вона вказує? AICl3  , ZnS,  Na2 O ,  H2 O ,  Fe2 O3  ,  ZnSO4  ,   FeCI3 ,  KNO3 ,  Zn( OH )2
2.Складіть формули за відомою валентністю. А що ж таке валентність?
IV                    V                     III                    III                    II                     VI                    II
SO                  PO                  NH                  BO                  NiO                SO                  CuO
II                     III                    II
KO                  NaO               AlO                 FeO                FeO                MnO

3)Давайте розв’яжемо задачу. Дана речовина вуглекислий газ СО2.    Знайдіть масові частки Карбону та Оксигену в речовині.
 Молодці! Добре попрацювали.
 Фізкультхвилинка.
III. Мотивація навчальної діяльності.
  З початку навчального року ми навчилися спілкуватися хімічною мовою, познайомилися з різними хімічними речовинами. Але вивчення речовин буде не повним, якщо не з’ясувати явища, які з ними можуть відбуватися.
IV. Повідомлення теми, цілей уроку. ( Слайд 1 )
  Сьогодні ми продовжуємо вивчати розділ нашого курсу, який називається «Початкові хімічні поняття». Тема нашого уроку: «Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують.» На уроці ми поглибимо знання про фізичні та хімічні явища, з’ясуємо їхні істотні відмінності, сформуємо поняття про хімічні реакції, визначимо ознаки хімічних реакцій та умови їх протікання.
V. Вивчення нового матеріалу.
   Все в світі змінюється. Рухається Земля навколо Сонця. День  змінюється на ніч, течуть річки, іржавіють метали, скисає молоко, старіє людина. Навколо нас і з нами безперервно відбуваються зміни. «Все тече, все змінюється», - стверджували стародавні філософи. (Слайд 2)
   Будь – які зміни, що відбуваються у світі, називають явищами.
Явища бувають фізичні, хімічні, біологічні, суспільні.
Різні науки вивчають різні явища. З речовинами, які вивчає хімія, можуть відбуватися як фізичні, так і хімічні явища.
 Явища, під час яких речовина не перетворюється на іншу, називають фізичними. (Слайд 3,4,5).
     Приклади фізичних явищ: кипіння води, дощ, утворення льоду в холодильнику, замерзання річок, відливання виробів із розплавленого металу, веселка, блискавка, розкладання світла на складові та інші.
   При фізичних явищах молекули речовин не змінюються, отже, не змінюються і властивості речовин. А може змінюватись форма тіла та агрегатний стан речовини.
   Явища, під час яких одні речовини перетворюються на інші, називають хімічними. (Слайд 6,7,8).
   Приклади хімічних явищ: горіння деревини, поява іржі на поверхні залізних виробів, прокисання молока, горіння парафінової свічки, процес фотосинтезу( утворення зеленими рослинами складних (органічних) поживних речовин з вуглекислого газу та води за допомогою сонячної енергії).
   А тепер з’ясуємо істотні відмінності фізичних і хімічних явищ.
   Демонстрація 1. (Слайд 10).
  Візьмемо шматок мідного дроту ї зробимо спіраль.  Яке це явище? Чому?    Відповіді учнів.
    Нагріли дріт у полум’ї спиртівки і він став чорного кольору. Яке це явище? Чому? Відповіді учнів.
     Починаємо заповнювати опорну схему до уроку. (Слайд 9).
   Зміни, що відбуваються з речовиною внаслідок хімічних явищ, описуються хімічними реакціями.
 Умовний запис хімічної реакції:
                 А   +   В        С   +   D
                 Реагенти          Продукти реакції
  Демонстрація 2. (Слайд 11).
   Візьмемо шматочок крейди СаСО3    і додамо трохи хлоридної кислоти НСI.
Що спостерігаємо?
  Починаємо заповнювати опорну схему уроку (Слайд 9).
Демонстрація 3. (Слайд 12).
  До розчину натрій сульфату додали кілька крапель барій хлориду.
Що спостерігаємо? Яка ознака хімічної реакції? Запишемо до опорної схеми.
Демонстрація 4. (Слайд 13). До розчину їдкого натру додаємо дві краплі фенолфталеїну. Що спостерігаємо? Потім по краплинам додаємо розчин хлоридної кислоти. Що спостерігаємо? Записуємо до опорної схеми.
Демонстрація 5.(Слайд 14).
  До розчину амоній гідроксиду по краплинах додаємо розчин їдкого натру. З’являється запах  амоніаку. Яка ознака реакції?Перевіряємо заповнення опорної схеми: «Природні явища»
(Слайд16) та опорної схеми: «Умови початку хімічних реакцій. Ознаки протікання реакції» (Слайд 17).
VI.Закріплення вивченого матеріалу.
Вправа 1 (усно).Коли учень 7-го класу Олег прийшов додому після одного з перших уроків хімії, то із здивуванням помітив, що його просто-таки переслідують хімічні процеси. Так, колір змінюють папір під пензликом з аквареллю, екран ввімкненого телевізора, тепло виділяють сірник, що горить, батарея опалення та шкіра самого Олега; сира картопля відрізняється за смаком від смаженої, бульбашки газу виділяються із пляшки «Коли», зі здобного тіста і з гарячої сковорідки; скисає молоко, на цвяхах у гаражі з’являється іржа. Допоможіть Олегу відрізнити хімічні явища від фізичних. (Слайд 18)
Вправа 2. Позначте кружечками в таблиці фізичні явища і хімічні реакції. З букв, що відповідають правильним відповідям, вийде прізвище геніального вченого. (Слайд 19)
Назва
Фізичне явище
Хімічна реакція
Горіння газу
Поява райдуги
Розчинення цукру в воді
Протухання яєць
Випаровування води
Почорніння срібних виробів
Гашення соди оцтом
Поява роси
Фотосинтез
К
Е
Н
В
Е
К
О
Є
Л
М
О
Л
Д
И
Л
Є
А
В
Вправа 3.
Знайдіть відповідність між вказаними хімічними реакціями в лівій колонці та ознаками реакцій у правій. (Слайд 20)
·        Розкладання марганцівки під час нагрівання.
·        Горіння свічки.
·        Пожовтіння листя на деревах.
·        Взаємодія соди з оцтом.
·        Помутніння вапняної води під час пропускання крізь неї вуглекислого газу.
·        Розігрівання під час розчинення сульфатної кислоти у воді.
·        Протухання яєць.
А. Зміна забарвлення.
Б. Поява осаду.
В. Виділення теплоти.
Г. Поглинання теплоти.
Д. Зміна запаху.
Е. Виділення газу.
Є. Поява полум’я (тепла і світла).
1 → Г; 2 →__; 3→__; 4→__; 5→__; 6→__; 7→__.
VII. Підсумок уроку.
1.З якими явищами ви познайомились на уроці?
2.Які явища називають фізичними? Хімічними? Приведіть приклади.
3.Які ознаки протікання хімічної реакції?
4.Як називаються речовини, які вступають в реакцію і які утворюються?
  VIII. Домашнє завдання.
Опрацювати параграф і відповісти на запитання.
Підготуватися до практичної роботи №3.
Творче завдання. Наведіть додаткові приклади хімічних реакцій, з якими ви зустрічаєтесь у побуті й опишіть фізичні явища, що їх супроводжують. 
   

































Немає коментарів:

Дописати коментар