Учитель року біологія 2017


Тема: Слухова сенсорна система. Сприйняття звуків. Гігієна слуху.
Мета: Освітня. Продовжити формувати знання учнів про сенсорні системи людини; ознайомити із слуховою сенсорною системою; розкрити поняття завитка, кортіїв орган, охарактеризувати особливості сприйняття звуків вухом людини у порівнянні з іншими організмами; особливу увагу звернути на чинники, які можуть пошкодити слух.
Розвиваюча. Розвивати уміння учнів порівнювати зорову та слухові системи; уміння виражати власну думку.
Виховна. Виховувати у собі необхідність вести здоровий спосіб життя та бережливе ставлення до свого здоров’я, до систем, які допомагають сприймати навколишній світ.


Обладнання і матеріали: презентація доуроку «Слухова сенсорна система. Сприйняття звуків. Гігієна слуху.», підручники, робочі зошити, дидактичний роздатковий матеріал для роботи учнів (завдання для роботи в групах), ноутбук, мультимедійний проектор, екран.
Базові поняття і терміни: вушна раковина, барабанна перетинка, слухові кісточки, завитка, зовнішнє вухо, середнє вухо, внутрішнє вухо, перетинчастий лабіринт, кортіїв орган.
Концепція уроку: ознайомити учнів з елементами, які входять до складу слухової сенсорної системи, розглянути будову органа слуху та його основні компоненти, пояснити функції, які вони виконують.
Методи навчання: інформаційно – рецептивні, словесно – та наочно – інформаційні, ілюстраційно – демонстраційні, розвивальні
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Форма уроку: урок вивчення нового матеріалу з комп’ютерною підтримкою.
Література:
1.     Біологія: 9 кл.: Підручник для загальноосвітніх навчальних закладів/ Н. Ю. Матяж, М. Н. Шабатура. – К: Генеза, 2009. – ст. 193-198
2.     Біологія. Науково-методичний журнал. – Х.: Основа, № 2/ 2007. – ст. 15-16
3.     Біологія. Науково-методичний журнал. – Х.: Основа, № 34/ 2006. – ст. 27-29
4.     Біологія: Схеми і таблиці. – Х.: ФОП Співак В. Л., 2010. – ст.61
5.     Зошит для лабораторних і практичних  робіт з біології. 9 клас/Н.Міщук, Г.Жирська, Л.Барна, А. Степанюк, Т.Гладюк. -  Тернопіль:Підручники і посібники,
2013. – 64 с.

Структура уроку
    I. Організаційний  етап     уроку.                                              1 хвилина
II .Створення позитивного настрою.                                       2 хвилини
III. Повідомлення теми  і  мети уроку.                                    1 хвилина
ІV. Мотивація навчальної діяльності                                      5 хвилин
     V. Вивчення нового матеріалу.                                                20 хвилин
VI . Узагальнення й систематизація знань учнів                   10 хвилин
     VII .Рефлексія.                                                                           3 хвилини
    VIII .Підсумок уроку.                                                                2 хвилини
ІХ. Пояснення домашньго завдання.                                      1 хвилина


Хід уроку.
     І. Організаційний етап уроку
1. Привітання
2. Перевірка готовності класу до роботи, облік відвідування.
 II. Створення позитивного настрою.
Звучить лірична музика.
Вчитель: Невідомо хто, коли, але хтось сказав слова, які передаються із покоління в покоління: «Намагайтеся кожного дня знайти якийсь позитивний початок, так як від того настрою залежать твої успіхи, а можливо, і невдачі». Тому я розраховую на ваш гарний настрій, який допоможе активно працювати.
     Девізом нашого уроку я пропоную взяти китайську мудрість:
 «Скажи мені і я забуду,
Покажи мені і я запам’ятаю,
Дай можливість діяти самому, і я навчуся.»

   

   ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

-           Діти, сьогодні ми продовжимо вивчення сенсорних систем. І розглянемо будову та функції слухової сенсорної системи.
-         Запишемо дату та тему уроку в робочому зошиті «Слухова сенсорна система. Сприйняття звуків. Гігієна слуху.»
ІV. Мотивація навчальної діяльності
-Давайте пригадаємо яке значення для тварин має слух? (Повідомлення учнів)
     1 – й учень. Сови мають гострий зір і слух. Вуха в сови розташовані по обидва боки  
    лицьового диска, до того ж у деяких видів зовнішні вуха несиметричні, тобто одне
     може бути на 50 % більше від іншого, до того ж розташоване вище. Особливо велике
     в усіх сов внутрішнє вухо. Та й нейронів у тій частині мозку, яка відповідає за слух, у
     них набагато більше. Як наслідок — такий тонкий слух, що деякі сови       місцезнаходження своєї здобичі вміють визначити у суцільній темряві, а то й під    шаром     снігу.

 2– й учень. Вуха — основні органи чуття у дельфіна. Зовні майже непомітні — лише невеликі отвори позаду очей, — але вони дуже ефективні й добре пристосовані для сприйняття звуків, поширюваних під водою. Особливістю вуха дельфіна є здатність приймати стерео-сигнали, завдяки чому вони визначають напрямок звуку.
Це надзвичайно важливо, адже дельфіни живуть у світі звуків, створюваними як іншими істотами, так і своїх власних. Дельфіни і морські свині орієнтуються у воді з допомогою ехолокатора. Як і кажани, вони безперервно посилають потік коротких звукових імпульсів, які відбиваються від твердих об’єктів і повертаються у вигляді ехо-сигналів. Аналізуючи відбиті ехо-сигнали, дельфін або морська свиня отримують повну звукову картину довкілля, уникають перепон і точно визначають, де знаходиться потенційна здобич.
3 – й учень. Серед органів чуттів у кішок найбільш розвинені органи зору і слуху. Слух, без сумніву, відіграє найважливішу роль в їх хижацьких полюваннях. Вони чують найлегший шелест на великій відстані та правильно оцінюють його. Кішки розрізняють найтихіші кроки, ледь чутний шурхіт піску під ногами тварини і можуть з допомогою слуху знаходити здобич, навіть якщо не бачать її, хоча вушні раковини у них ніколи не бувають великими.
Проблемні питання уроку:
Ø Яку роль відіграє слух в житті людини?
Ø Який принцип дії цього органу?
Ø Як відбувається сприйняття коливання повітря і яким чином коливання перетворюються на нервові імпульси, що аналізуються  головним мозком і перетворюються на звук?


   V. Вивчення нового матеріалу.
     Роль слуху у житті людини.
   Завдяки слуховій сенсорній системі людина сприймає слухові коливання та розрізняє   
    звуки навколишнього середовища. Людина спроможна визначити напрямок звуку з
    його джерела, що дає змогу орієнтуватися в навколишньому середовищі, а також силу,
    тембр і висоту звуку. Слух є одним із чуттів людини, які сприяють психічному  розвитку повноцінної особистості. Слух бере участь у мовному спілкуванні.
   Слух – один з найбільш важливих   органів чуття людини. Приблизно 10 % інформації ми отримуємо через слух. Людське вухо - дуже складний і тонкий механізм, в склад якого входять різноманітні елементи, що довгим ланцюгом здійснюють передачу від вушної раковини до кори головного мозку.



  Відчуття звуку пов’язане з хвильовими коливаннями повітря, які в слуховій сенсорній системі, перетворившись на нервові імпульси, несуть інформацію про зміни в довкіллі до кори великого мозку, де й формується відповідна гамма почуттів. Амплітуду хвильових коливань називають звуковим тиском.
   Найменший звук, який ви може почути становить 0 децибел. Рівень гучності реактивного двигуна складає 120 децибел, а пострілу з рушниці 140 децибел. Якщо протягом 8-ми годин на вас впливає 90 децибел і більше, це може пошкодити ваш слух. Все, що перевищує 140 децибел, викликає його негайне пошкодження.
  Слон може чути інфразвук частотою від 1 Гц (мінімум для людини – 20 Гц). Слони використовують низькочастотні звуки для спілкування з одноплемінниками. Втім, слони здатні чути не тільки вухами, а й ногами. Так, вони можуть відчувати переміщення іншого стада слонів, що знаходиться за кілька десятків кілометрів, а також чути і обходити далекі зони бойових дій.
   Цвіркуни і коники "слухають" передніми лапками. Вони вкриті волосками, на яких знаходиться чутлива до звуку мембрана. Голландські фізики зуміли відтворити цей орган слуху, який виявився одним з найбільш чутливих акустичних інструментів.
  Риби вловлюють коливання води бічною лінією, що складається з тоненьких чутливих трубочок.
 Вушна раковина кішок налаштовується на джерело звуку рефлекторно. Шкірясті складки на котячих вухах є резонаторами, а число нервових закінчень у слухових органах вдвічі перевищує їх кількість у людини.
Барабанна перетинка жаб знаходиться зовні тіла, за очима.
  Звук бурхливого моря, який ми чуємо, коли прикладаємо морську мушлю до вуха – це не море, а звук крові, що біжить по венах у вусі. Наше вухо здатне сприймати звукові коливання в діапазоні від 16 до 20000 Гц
Будова слухової сенсорної системи. Слухова сенсорна система має:
-         периферичний відділ (орган слуху) , провідниковий відділ (слуховий нерв),  центральний відділ(слуховий центр кори кінцевого мозку).
-         Орган слуху у людини складається з трьох частин: зовнішнього, середнього,
внутрішнього
-          
-        


  Отже, слухова сенсорна система має периферичний відділ – орган слуху; провідниковий відділ – слуховий нерв; центральний відділ – слуховий центр кори мозку.


Дописати будову слухової сенсорної системи (заповнити вправу 1 на роздатковому матеріалі)
   Діти, далі розглянемо будову периферичного відділу слухової сенсорної системи -органу слуху.
    Орган слуху людини складається з трьох частин: зовнішнього, середнього і внутрішнього вуха.
            Будова зовнішнього вуха
          Зовнішнє  вухо утворене вушною раковиною і зовнішнім слуховим проходом.
   Вушна раковина - утворена еластичним хрящем, має характерні завитки, що
  спрямовують звукові коливання повітря у зовнішній слуховий прохід, у кінці якого є    туго натягнута барабанна перетинка. М'язи вушної раковини майже не розвинені, тому людина за рідкісними винятками, не в змозі активно рухати вухами.

    Зовнішній слуховий прохід у дорослої людини завдовжки 2,5 см
У шкірі слухового проходу є волоски і видозмінені потові залози, що виробляють вушну сірку. Вони виконують захисну функцію (затримують пил і мікроорганізми).

Дописати будову зовнішнього вуха (заповнити вправу 2 на роздатковому матеріалі)


  Звукові хвилі спричинюють коливання барабанної перетинки, яка передає їх на слухові кісточки середнього вуха. Частота коливань барабанної перетинки тим більша, чим вищий звук.
   Будова середнього  вуха
   -Середнє вухо міститься у товщі скроневої кістки черепа, із зовнішнього боку   обмежене барабанною перетинкою, а з внутрішнього - перетинкою овального вікна. До складу середнього вуха входять: три слухові кісточки (молоточок, коваделко і стремінце)
-        
    Слухові кісточки послідовно з'єднані між собою. «Рукоятка» молоточка з коваделком, яке за допомогою суглоба рухомо сполучене зі стремінцем, що упирається в пружну перетинку якою затягнуте овальне вікно. За овальним вікном починається внутрішнє вухо.
    Через молоточок, коваделко і стремінце коливання барабанної перетинки передаються                перетинці овального вікна.
   Завдяки слуховим кісточкам розмах коливань зменшується, зате їхня сила
  збільшується.  Порожнина середнього вуха з’єднана з носоглоткою слуховою трубою.       Через слухову трубу повітря з навколишнього середовища проникає в порожнину середнього вуха. Тому тиск повітря на барабанну перетинку з обох боків однаковий.



Отже , середнє вухо має таку будову
Дописати будову середнього  вуха (заповнити вправу 3 на роздатковому матеріалі)

Будова внутрішнього вуха
-          Внутрішнє вухо розміщене в глибині скроневої кістки. Воно складається із системи порожнин і звивистих каналів, заповнених рідиною. Функцію слуху в цьому складному лабіринті виконує завитка – спірально закручений канал, що утворює 2,5 оберта.
-         Уздовж каналу по всій його довжині проходить перетинчаста перегородка, що поділяє його на два «поверхи»: один з них починається від овального вікна. Частина перетинчастої перегородки утворена основною мембраною, яка складається з поперечно натягнутих, наче струни, тоненьких волоконець різної довжини (≈24000). Вони закінчуються волосковими клітинами (слуховими рецепторами). Волоски стикаються з покривною мембраною, що нависає над ними. Обидві мембрани і слухові рецептори складають звукосприймальний апарат – кортіїв орган.
-         Під дією подразнень у слухових рецепторах механічна енергія звуку перетворюється на електричну – нервові імпульси, які передаються по певних відростках нейрона слухового нерва. Через слуховий нерв нервові імпульси надходять до слухової зони кори кінцевого мозку, розташованому у його скроневих частках.
-         Там відбувається аналіз сили, висоти звуку, його місцезнаходження у просторі, формується звуковий образ (інтонація слова, музика), ми чуємо обома вухами, і це дуже важливо для визначення напрямку звуку. Якщо звукові хвилі надходять в обидва вуха водночас, ми сприймаємо звук посередині (спереду і ззаду). Якщо звукові хвилі трохи більше надійдуть в одне вухо, ніж в друге, ми сприймаємо звук чи праворуч чи ліворуч. Вимірюють чутливість слухової сенсорної системи за допомогою спеціальних приладів.    Про найпростіший метод визначення абсолютного порога слуху ви дізнаєтесь під час виконання лабораторної роботи № 9.
   



   Завитка – спірально закручений канал, що виконує функцію слуху.
    Мембрани  розділяють  канал  завитки на три частини – верхній, середній і нижній. Нижній і верхній канал на  верхівці завитки сполучаються між собою, а середній є замкненою порожниною.  Канали заповнені рідинами: верхні і нижній – перилімфою, а середній – ендолімфою


   Кортіїв орган – апарат, що містить рецептори й опорні клітини. На кожній рецепторній клітині міститься до 70 виростків – волосків.  Над волосковими клітинами розташована покривна мембрана, яка контактує з волосками. Кортіїв орган розділений на ділянки, кожна з яких відповідає за сприйняття хвиль певної частоти.
Рідина, що міститься в каналах завитки, є передавальною ланкою, яка доносить енергію звукових коливань до покривної мембрани кортіїва органа.


       Волоскові клітини відрізняються за своїми функціями. Внутрішніх волоскових клітин розміщених в один ряд в тричі менше ніж зовнішніх, але вони відповідають за передачу 90-95% інформації до мозку. Зовнішні волоскові клітини, розміщені у три ряди, навпаки, отримують еферентні сигнали від мозку і беруть участь у підсиленні або послабленні коливань базилярної мембрани. Під дією ритмічної деполяризації і реполяризації зовнішні волосокові клітини починають ритмічно скорочуватись і розтягуватись, змінюючи натяг базилярної мембрани, таким чином вони збільшують її коливання у певному місці і підсилюють точність сприйняття звуку
Дописати будову внутрішнього  вуха (заповнити вправу 4 на роздатковому матеріалі)


  Розглянемо як відбувається сприйняття коливання повітря, і яким чином коливання перетворюються на нервові імпульси, що аналізуються мозком і перетворюються на звуки.
   Повітряні звукові хвилі, потрапляючи в зовнішній слуховий хід, зумовлюють коливання барабанної перетинки. Далі коливання барабанної перетинки передаються через середнє вухо. Система слухових кісточок, діючи як важіль, посилює звукові коливання і передає їх рідині, що міститься між кістковим і перетинчастим лабіринтами завитки. В рідині містяться рецепторні волоски, які саме і сприймаюнь звукові подразнення. Слуховий нервовий імпульс з рецепторних клітин передається наступним нервовим клітинам, чиї аксони утворюють слуховий нерв. Далі імпульси по волокнах слухового нерва надходять у мозок, до підкіркових слухових центрів, в яких слухові імпульси сприймаються підсвідомо. Усвідомлені сприйняття звуків, вищий їх аналіз і синтез відбуваються в кірковій центрі слухового аналізатора, який знаходиться в корі верхньої скроневої звивини. Звукові коливання можуть передаватися і через повітря, яке є в середньому вусі.

-          



Гігієна слуху
  Найпоширенішою причиною погіршення слуху є накопичення вушної сірки, яку виділяють залози зовнішнього слухового проходу. Щоб запобігти цьому, потрібно щодня мити вуха і щотижня прочищати слуховий прохід ватою.
    Слух може погіршитися внаслідок запалення середнього вуха, спричиненого деякими інфекційними хворобами (ангіною, грипом). При цьому інфекція з носоглотки через слухову трубу проникає у середнє вухо. Серйозною причиною погіршення слуху є пошкодження барабанної перетинки, наприклад гострим предметом, раптовим занадто сильним звуком. Щоб вирівняти тиск по обидва боки барабанної перетинки (якщо ви передбачаєте дію сильних звуків), необхідно відкрити рот.
   Порушенням гігієни слуху є часте користування плеєрами з навушниками.
   Однотипна, гучна музика, якщо її слухати годинами, не лише послаблює слух, а й впливає на пам'ять, увагу.
  Гігієна слуху( робота в парі) - скласти пам’ятку « Гігієна слуху»


  Чому не можна:
1) Слухати дуже голосну музику?
2) Діставати зайві предмети з вушного проходу самостійно?
3) Під час сильних різких звуків бути з закритим ротом?
4) При сильному вітрі і низькій температурі ходити без головного убору?
VI. Узагальнення й систематизація знань учнів.
1. Виконати вправу «незакінчене речення» - усно
1.     Слухова сенсорна система складається з…
2.     Слухові кісточки – молоточок, коваделко, стремінце – розташовуються у…
3.     На межі між зовнішнім та середнім вухом знаходиться…
4.     Середнє вухо з внутрішнього боку обмежене…
5.     Порожнина середнього вуха складається з…
6.     Слухові рецептори розташовані в…
7.     Порожнина внутрішнього вуха заповнена…
8.     Внутрішнє вухо складається з…
9.     Центр слухової сенсорної системи  міститься…
10.                       Вухо людини сприймає звукові коливання у діапазоні…
11.                       Порожнина середнього вуха сполучається з носоглоткою…
12.                       Звукосприймальний аппарат  це ….


2.Виконання лабораторної  роботи № 9 «Вимірювання порога слухової чутливості»
      (стр 23-24 зошита для лабораторних і практичних робіт)
VII. Рефлексія
-         На дошці висить «Кошик знань». У кожного з вас є паперове яблуко. Якщо ви    засвоїли матеріал дуже добре, то покладіть «яблука» зверху корзини, якщо добре – на середину, не дуже добре – на дно.
       Що нового дізнався на уроці?
         Яку інформацію вважаєш корисною для себе?
         Яка інформація тебе здивувала?
         Твої побажання
VІII. Підведення підсумків уроку
- Повернення до мети та проблемних питань, сформульованих на початку уроку
     Як ви гадаєте, чи виконали ми ті завдання, що ставили на початку уроку?
     Що, на вашу думку, ви засвоїли добре?
      Які труднощі виникали у вас протягом уроку?
IХ. Домашнє завдання
Для всіх учнів: опрацювати §70  підручника.
Для учнів з достатнім і високим рівнем навчальних досягнень: дати відповіді на питання №4,5 на стор.198 підручника.
За бажанням (для учнів, що навчаються на високому й достатньому рівні): підготувати повідомлення про вплив стільникових телефонів на орган слуху.














                                       Додатки до уроку     
Таблиця «Будова слухової сенсорної системи»

Система
Допоміжні частини вуха
Будова
Функції
Зовнішнє вухо
1. Вушна раковина
Утворена хрящем, вкритим з обох частин шкірою і має різноманітної форми нерівності.
З допомогою цієї структури людина уловлює напрям звуку
2.Слуховий канал
Це канал, що має довжину 25-30 мм, вистелена шкірою з волосинками та залозами.
Залози виробляють речовину, яка виконує захисну функцію. Направляє звукові хвилі до середнього вуха.
3.Барабанна перетинка
Тонка пластинка товшиною 0,1 мм.
Сприймає коливання і передає їх на слухові кістки середнього вуха
Середнє вухо
(заповнене повітрям)
1. Слухові кісточки
молоточок,
коваделко
стремінце
Передача коливань від барабанної перетинки до перетинки овального віконця внутрішнього вуха.
2.Слухова(Євстахієва) труба
Це прохід,який поєднує середнє вухо з глоткою.
Вирівнюється тиск повітря, по обидві сторони барабанної перетинки.
Внутрішнє вухо(заповнене рідиною)
1.Овальне вікно 
2. Завитка


3. Кортіїв орган
1.Еластична перетинка
2. Спіральний закручений канал, що виконує слухову функцію
3.Слухові волоскові клітини, які знаходяться на основній мембрані.
Сприйняття механічних звукових коливань, перетворення їх в нервові імпульси, які передаються на слуховий нерв до слухової зони в кору головного мозку.
Вправа 1
а) периферичний відділ – це…
б) провідниковий відділ – це…
в) центральний відділ – це…

Вправа 2

Система
Структура
Будова
Функції
Зовнішнє вухо
Вушна раковина



Слуховий прохід



Барабанна перетинка


Вправа 3
Система
Структура
Будова
Функції
Середнє вухо
Повітряна порожнина



Слухові кісточки



Євстахієва труба


Вправа 4
Система
Структура
Будова
Функції
Внутрішнє вухо
Овальне  вікно



Завитка



Кортіїв орган




Немає коментарів:

Дописати коментар